1. Quarantaine pionieren
Je zit plotseling gevangen in een kleine ruimte. Als scout ben je natuurlijk super creatief en wilt ontsnappen aan deze saaie situatie. Je kunt het huis dan wel niet uit, maar er is gelukkig water in de directe omgeving. Ga opzoek naar bruikbare materialen om een drijvend (mini)vlot te bouwen.
Doel: een drijvend vlot met een gepionierd frame en tenminste 4 “tonnen”. Het vlot moet verder een mast hebben met zeil en een vlag in top met het logo van jullie groep. Verder mag je je vlot natuurlijk opleuken met een bank, buitenboordmotor en/of personen (Explorers worden uitgedaagd ook een van de bandjes van Explore erin te verwerken). Laat het vlot drijven op water (bijvoorbeeld in bad / douche / gootsteen) en maak een foto.
Materialen die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld: satéprikkers / rietjes / haringen / bamboe als pionierhout, garen / wol / veters / gras als pioniertouw, doek / groepsdas / krant / boterhamzakje als zeil, wc-rollen + tape / (lege) blikjes / tennisballen als drijvers
Maak een fotocollage van de bouw en het resultaat dat drijft. Vergeet je das en de vlag niet!


2. Maak een sinaasappelcake op een houtvuurtje
Regel een vuurtje, dat kan in een open haard, of bijvoorbeeld een vuurkorf, overleg even met je ouders voor je hier aan begint. Maak nu een Sinaasappelcake. https://kampvuurkok.nl/sinasappel-cake/
Stuur een foto in van het resultaat bij je vuurtje! Vergeet je das en de vlag niet!


3. Digitale thema hike
Wat is leuker dan een stevige wandeling met uitdagende raadsels en kaart- en kompastechnieken? Vanuit je luie stoel! Als explorer wil jij je collega explorers wel eens uitdagen voor een stevig stukje digitaal hiken. De bekende scoutingtechnieken (nl.scoutwiki.org/Routetechnieken) kun je prima verwerken in een route in Google Earth (op internet https://earth.google.com/web/ of installeer het gratis programma op je laptop, tablet of mobiel). Kies een thema waar jij en jullie groep wat mee hebben. Zoek markante punten die binnen dit thema passen en maak een tocht met routetechnieken die langs deze punten leidt. Op elk punt vind je bijvoorbeeld een deel van de aanwijzing die nodig is om het volgende deel op te lossen (bijvoorbeeld het gebouwnummer is deel van het volgende coördinaat of een oneven nummer is rechts, even is links). Als bewijs dat de deelnemers de tocht zelf hebben uitgevoerd kun je hen bijvoorbeeld vragen als bewijs een screenshot te mailen.
De uitvoer van de tocht in 1 tot maximaal 2 uur uit te voeren zijn in Google Earth. Geef het een aantrekkelijk thema en gebruik minimaal 5 verschillende routetechnieken. Zorg ervoor dat de deelnemers de tocht geheel moeten uitvoeren om het eindpunt / de oplossing te bepalen.
Stuur je tocht in, vergeet je das en vlag niet ergens te verwerken!

Indienen van het resultaat kan hier.