Praktijkbegeleidersopleiding

Jaarlijks organiseert scoutingregio Noord-Veluwe Flevoland de basistraining voor praktijkbegeleiders, een training binnen Scouting Academy. In deze basistraining krijg je de benodigde kennis mee voor deze groepsfunctie.

De basistraining praktijkbegeleider duurt drie dagdelen en in onze regio per seizoen eenmaal aangeboden.
Deelnamekosten zijn €45.
Maximum aantal deelnemers is 15.
Deelnemers uit regio Noord-Veluwe / Flevoland krijgen voorrang bij inschrijving.
Lees bij inschrijving de inschrijvingsvoorwaarden aandachtig door.
Bij de deelnamekosten zijn inbegrepen: cursusmap, maaltijden, overnachting en hapje/drankje tijdens informeel avondprogramma.
Na dit weekend worden in het seizoen een gratis terugkomdag georganiseerd.

Deelnemers uit scoutingregio Noord-Veluwe Flevolands kunnen zich in Scouts Online (SOL) aanmelden voor de opleiding tot praktijkbegeleider door het digitale inschrijfformulier in te vullen.
Deelnemers uit andere regio’s kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar trainingen@scoutingnvf.nl.
Mocht je verhinderd zijn om deze training te volgen in onze regio, dan is bestaan er diverse andere mogelijkheden.
Bekijk hiervoor de trainingsposter van Scouting Gelderland.

Deelnemersvoorwaarden:
Een scoutinggroep bepaalt of ze iemand willen benoemen voor de functie van praktijkbegeleider.
Onderstaande punten geven een indicatie voor het niveau en de gewenste ervaring.
Verder is iemand minimaal 21 jaar en onderschrijft hij/zij de doelstelling van Scouting doelstelling.

Hoe ziet de ideale praktijkbegeleider er uit?

• Meestal een ervaren (ex)leidinggevende
  • Minimaal MBO-niveau
  • Vindt het leuk om leidingteams te begeleiden
  • Heeft verstand van ‘het spelletje’
  • Kan goed luisteren
  • Kan goed feedback geven
  • Is goed op de hoogte van mogelijkheden voor deskundigheidsbevordering in en buiten de regio
  • Is bereid aan de eigen deskundigheid te blijven werken

Klik hier voor informatie over het praktijkbegeleiderscafé.